قانون هواي پاك؛ معلق در آلودگي هواي كلان شهرها

برترين اخبار و اطلاعات تخصصي لوازم برقي و خانگي ايران و جهان را در اين وبلاگ بيابيد

قانون هواي پاك؛ معلق در آلودگي هواي كلان شهرها

۱۵ بازديد

سه سال پس از لازم الاجرا شدن قانون هواي پاك ، هنوز مشخص نيست كه قوه مجريه واقعاً در حال شكست است يا قانونگذار در اصل چيزي را نوشت كه در شرايط ما مناسب نيست. به گزارش دنياي 77 ، آلودگي هوا در ايران حداقل براي كلانشهرها به يك بحران دائمي تبديل شده است. طبق …

قانون هواي پاك؛ معلق در آلودگي هواي كلان شهرها https://d77.ir/قانون-هواي-پاك؛-معلق-در-آلودگي-هواي-كلا/ دنياي 77 Fri, 19 Mar 2021 22:49:39 0000 جامعه و خانواده https://d77.ir/قانون-هواي-پاك؛-معلق-در-آلودگي-هواي-كلا/ سه سال پس از لازم الاجرا شدن قانون هواي پاك ، هنوز مشخص نيست كه قوه مجريه واقعاً در حال شكست است يا قانونگذار در اصل چيزي را نوشت كه در شرايط ما مناسب نيست. به گزارش دنياي 77 ، آلودگي هوا در ايران حداقل براي كلانشهرها به يك بحران دائمي تبديل شده است. طبق …

سه سال پس از لازم الاجرا شدن قانون هواي پاك ، هنوز مشخص نيست كه قوه مجريه واقعاً در حال شكست است يا قانونگذار در اصل چيزي را نوشت كه در شرايط ما مناسب نيست.

به گزارش دنياي 77 ، آلودگي هوا در ايران حداقل براي كلانشهرها به يك بحران دائمي تبديل شده است. طبق شاخص آلودگي هوا ، بحران سال به سال بدتر مي شود. در سال 1399 ، شهروندان تهراني در 15 روز “نسبت به گروه هاي ناسالم” و “ناسالم” وضعيت بدتري نسبت به سالهاي 137 و 1397 داشتند.

طبق اطلاعات شركت كنترل كيفيت هوا ، تهران 34 روز آلوده تر از سال 1998 بوده است. در همين حال ، در سال 1397 ، تهران تنها 59 روز “حساس به گروه هاي ناسالم” را تجربه كرد.

آلودگي هوا در سال 1999 به حدي بحراني بود كه ژانويه امسال به عنوان آلوده ترين ماه در طول ده سال در تهران شناخته شد. به گفته مدير واحد اندازه گيري و نگهداري شركت كنترل كيفيت هواي تهران ، شهروندان تهراني 11 روز ناسالم در دي ماه و گروه هاي حساس 11 روز ناسالم را تجربه كرده اند.

موضوع آلودگي هوا در چند سال اخير سياسي شده است ، زماني كه با سوزاندن مازوت ، قطع برق و اظهارات ضد و نقيض مقامات همراه بود. به نظر مي رسد هيچ بهانه اي براي اپيدمي كرونا تاكنون وجود ندارد ، مانند اتومبيل هاي سواري تك نفره ، رفتن به سرويس هاي مدرسه يا هرگونه رفتار مرتبط تر با مردم.

بيژن نامدار جانگنه وزير نفت در جلسه 4 ژانويه در مورد مديريت سوخت زمستاني كشور گفت: “ما نمي خواهيم از سوخت ديزل استفاده كنيم ، اما در بعضي جاها مجبور هستيم.” روز بعد ، در آستانه افتتاحيه سيزدهمين نشست اوپك پلاس ، جانگناه احتمال بردن نفت كوره به نيروگاه هاي برق تهران ، اصفهان ، البرز و قم را منتفي دانست. بيانيه اي كه رئيس حفاظت از محيط زيست در مصاحبه راديويي صادر كرده با اين مخالفت است. عيسي كلانتري گفت: نيروگاه هاي شرق تهران مي توانند از مازوت استفاده كنند اما نيروگاه هاي غرب تهران بايد از گاز استفاده كنند زيرا هوا با آلودگي وارد شهر مي شود. كلانتر بعداً گفت كه بهتر است دو ساعت خاموشي در روز باشد اما از مازوت استفاده نشود.

ماجراي سوختن در تهران تا آنجا پيش رفت كه رئيس اداره محيط زيست مجلس در دي ماه سال جاري از چندين نيروگاه در مجاورت تهران بازديد كرد و گفت: نمي توانم صد در صد بگويم كه اين نيروگاه ها از مازوت استفاده نكرده اند! صومعه رفيع گفت: سوخت ديزل نيروگاهي غير استاندارد بود و 120 برابر بيشتر از حد مجاز آلودگي ايجاد كرد. ورود اين آلاينده هاي سمي به شهر تهران يكي از عوامل آلودگي هوا است. در ابتدا ، رافي نام نيروگاه را نياورد. اندكي بعد ، در يك جلسه 90 پاراگرافي كميسيون مجلس ، وي گفت كه گازوئيل در نيروگاه شهيد مونتزار قم ، كه حاوي 5000 SPP است ، مصرف مي شود.

به گفته كارشناسان ، گوگرد يك ماده سمي و مضر است. ماده اي كه هنگام اشتعال دود نيروگاه ها را زرد مي كند. نيروگاه منتظر گم نيز در 7 كيلومتري جاده كرج-ملارد واقع شده است. شواهد نشان مي دهد كه نماينده اي از تهران از همان نيروگاه بازديد كرده است.

پس از چندين بار بازديد ميداني ، رئيس اداره محيط زيست مجلس در صفحه رسمي توئيتر خود در واكنش به اظهارات وزير نفت در مورد امتناع تهران ، آلبرت و كوما از سوزاندن مازوت نوشت: “من از وي براي ديدار و معرفي نمايندگان مجلس دعوت كرده ام .

با توجه به روزهاي سرد و آلوده تهران و كلانشهرهاي ديگر در سال 1397 ، نمايندگان مجلس دهم در سخنان خود قانون هواي پاك را دنبال كردند. اين قانون كه دو سال پيش تصويب و ابلاغ شد ، راه حل هاي كاهش آلودگي هوا را در 34 ماده و 13 آيين نامه تعريف مي كند.

معاينه فني ، تعيين سن وسايل نقليه منسوخ و منسوخ شدن آنها ، جايگزيني وسايل نقليه حمل و نقل عمومي بدون زباله ، نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي كشور در مقايسه با شهرهاي بيش از 200000 نفر جمعيت مسئوليت اختصاص 10٪ زمين به فضاي سبز ، ممنوعيت انباشت زباله و سوزاندن زباله ، شهرداري بدون منطقه مشخص ، بخش مهم قانون هواي پاك. طبق گفته كارشناسان و مقامات نظارتي قانوني در اكثر موارد اجرا نشده است.

يازده نماينده مجلس نيز اين قانون را راهي براي بهبود آلودگي هوا دانستند و آن را بهانه اي براي مطالبات خود قرار دادند. احتمالاً عاملي است كه باعث شده آنها اينقدر ضعيف عمل كنند. در فوريه سال جاري گزارشي در مورد چگونگي اجراي قانون هواي پاك ارائه داد. حسابرسي دادگاه گفت، از 112 ماده قانون هواي پاك كه 23 شركت مجبور به استفاده از آن بودند ، 36 مورد به طور كامل اجرا نشدند ، incom4 به طور ناقص اجرا شد و فقط 10 مورد اجرا شد.

آيا مجري فقط مجرم است كه قانون هواي پاك را اجرا نمي كند؟

قبل از انتشار گزارش دادگاه حسابداران ، نمايندگان دوره يازدهم شوراي اسلامي اسلامي جلسه اي را با حضور كليه دستگاه هاي مسئول در ماده 90 قانونگذاري تشكيل دادند تا ميزان عدم موفقيت هر دستگاه در اجراي قانون Clean قانون هوا س Theالات نمايندگان و پاسخهاي مديران نشان مي دهد كه اجراي مفاد قانون هواي پاك بسيار پيچيده است. به عبارت ديگر ، قانون هواي پاك ، با وجود تمام مزاياي آن ، در برخي موارد غيرقابل اجرا است.

به عنوان مثال مديركل صنعت حمل و نقل وزارت صنعت ، معدن و تجارت در پاسخ به اين س whyال كه چرا دولت در جلسه ماده 90 پارلماني كيفيت موتورسيكلت ها را بالا نمي برد و به موتورسيكلت هاي برقي توجه نمي كند؟ ؟ وي گفت: مشكل موتورسيكلت هاي برقي فروش آنهاست. ما در توليد اين نوع موتورسيكلت مشكلي نداريم. ما براي 30000 موتورسيكلت برقي كه در حال حاضر توليد مي كنيم مشتري نداريم زيرا قيمت موتورسيكلت هاي برقي سه برابر بيشتر از موتورهاي بنزيني است. در تمام دنيا ، دولت ها به موتورهاي برقي يارانه مي دهند. در كشور ما در شرايط فعلي اين امكان وجود ندارد.

با اين توصيف مي توان نتيجه گرفت كه قانون هواي پاك ، معروف به قانون روح ، كه در تاريخ 16 ژوئيه 2017 توسط مجلس شوراي اسلامي تصويب شد ، هنوز هم در چند شرايط با شرايط كشور مطابقت ندارد. همزمان مي توان سهم هر دستگاه را در قانون هواي پاك تعيين كرد. اين قانون براي 14 دستگاه اجرايي جداگانه در كشور از جمله وزارت امور داخلي ، وزارت نفت ، وزارت نيرو ، پليس ، شهرداري ، راديو و تلويزيون لازم الاجرا است. جهاد وزارت جهادكشاورزي 8٪ ، وزارت راه و شهرسازي 2٪ ، سازمان محيط زيست 85٪ ، وزارت صنعت ، معدن و تجارت 3٪ ، وزارت نيرو وزارت مطابق با قانون هواي پاك 35٪ ، وزارت امور داخلي 30٪ و آژانس برنامه و بودجه 0٪!

انتهاي پيام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.