اگرچه پيشرفت علمي و تجربه تاريخي بشريت راحتي زيادي را براي وي به ارمغان آورده است ، اما واقعيت اين است كه او در آرامش موفقيت چنداني نداشته است ، بنابراين او هر روز يافته ها و پرسش هاي خود را مرور مي كند. يكي از آنها اين است كه رهبران مذهبي هنوز نتوانسته اند …
امام زمان منجي يا امام زمان رخنهپوش https://d77.ir/امام-زمان-منجي-يا-امام-زمان-رخنهپوش/ دنياي 77 Tue, 30 Mar 2021 19:03:55 0000 عمومي https://d77.ir/امام-زمان-منجي-يا-امام-زمان-رخنهپوش/ اگرچه پيشرفت علمي و تجربه تاريخي بشريت راحتي زيادي را براي وي به ارمغان آورده است ، اما واقعيت اين است كه او در آرامش موفقيت چنداني نداشته است ، بنابراين او هر روز يافته ها و پرسش هاي خود را مرور مي كند. يكي از آنها اين است كه رهبران مذهبي هنوز نتوانسته اند …
اگرچه پيشرفت علمي و تجربه تاريخي بشريت راحتي زيادي را براي وي به ارمغان آورده است ، اما واقعيت اين است كه او در آرامش موفقيت چنداني نداشته است ، بنابراين او هر روز يافته ها و پرسش هاي خود را مرور مي كند. يكي از آنها اين است كه رهبران مذهبي هنوز نتوانسته اند او را متقاعد كنند به دليل شيوه هاي سودآور رهبران / معتمدان.
هاراري در درس اول درس بيست و يكم قرن بيست و يكماز جانب شكست دادن گفته مي شود كه پس از دو آزمايش يا داستان توسط نيويورك ، برلين ، لندن و مسكو در مورد عنوان فاشيست ، كه در سال 1936 (با جنگ جهاني دوم) و عنوان كمونيسم ، كه با سقوط شوروي به اجرا درآمد. اتحاديه در سال 1960 ، اتحاديه آمد. اين اكنون سومين داستان است ، ليبرال ، كه با تمام سلطه و جهاني شدن خود ، با دو واقعه خروج انگليس از اتحاديه اروپا (Brexit) و ظهور دونالد در سال 2014 بحث برانگيز است. ترامپ وارد مرحله جديدي شده است اين شعارها در آزادي و سيستم دموكراتيك منعكس شد ، به شدت خرد شد و با امروز پايان يافت. بازگشت به تاريخ ، (1) از سر راه خود خارج شده است و آن داستان ايده آل با نيازها يا نگراني هاي آن زمان مطابقت ندارد. به گفته هراري ، دكتر فكر كردن با مفهوم آخرالزماني سردرگمي هدف گذاري ، گويي انحراف تاريخ از پايان خوش تنها مي تواند به اين معني باشد كه ما اكنون مجبور شده ايم آرماگدون را آزاد كنيم (نبرد نهايي بين خير و شر ليبرال است ، قضاوت يك روز قبل ) ، ما در يك مرحله هستيم. سپس ادامه داد: ذهن ما وقتي توانايي مقابله با واقعيت را از دست مي دهيم صحنه فاجعه بار را ميخكوب مي كند..(2)
به گفته برخي ، هاراري “در تعبير تاريخي جهان بشريت مطالعه اي خردمندانه و منحصر به فرد دارد”.(3) در اين گفتار ، نكته اي به نكته ظريفي براي تأمل اشاره دارد ، حتي اگر با تمام ادعاهاي آنها مطابقت نداشته باشد. تجربه بشر در ارائه الگويي براي زندگي بهتر و انساني با يك مانع بزرگ / كوه يخ روبرو بود كه بخشي از آن براي انسان آشكار شده است. هيچ داستان خيالي نمي تواند نيازهاي انسان را برآورده كند ، همانطور كه تواين بي در گذشته در كتاب خود انجام داد ، زماني كه تمدن غرب هرگز با چنين بحراني روبرو نشده است. تمدن در گياهان آزمايشيدر دو بخش خلأ معنوي و توسعه ملي گرايانه او مسلماً از چالش هايي كه با آن روبرو بوده صحبت مي كند. بنابراين سوال اين است كه ، چه اميدي مي تواند زندگي را ممكن كند؟
همانطور كه مشاهده مي شود ، هاراري بر اساس ديدگاههاي مادي خود ، نبرد نهايي خير و شر را فاجعه بار خواند و البته راهي ديگر براي فرار از بحران در حال ظهور ارائه داد كه از حوصله اين مقاله خارج است. اين مسئله با آنها اختلاف است ، زيرا او مي داند كه ايمان به درگيري خير و شر و آمدن منجي يا اصلاح كننده ويراني ، كه در همه اديان يكتاپرست است ، معتقد است. آيين زرتشت ، يهوديت ، مسيحيت و اسلام هزاران سال است كه مورد پشتيباني قرار گرفته و با وسعت اطلاعات موجود در آسمان مستند شده است ، و به راحتي نمي توان آن را به چالش كشيد.
آنچه در اينجا بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه تفكر شيعه مبتني بر زندگي بشر در طول اعصار است ، از سن به سن ديگر ، از يك سن به يك ديگر ، از يك سن به يك سن ، از يك سن ديگر ، از يك سن ديگر ، از يك سن به يك ديگر ، از سن به سن ، از يك سن به يك سن ديگر ، از يك سن به يك ديگر ، از يك سن به يك سن ، از يك سن به يك ديگر. در تمام سنين قابل توجه خواهد بود. جهان را پر از عدالت و درستي كنيد ، درگيري خير و شر با آن پايان مي يابد ، خوبي بر تخت سلطنت مي نشيند ، سعادت جهاني مي شود ، ظلم و استبداد از بين مي رود ، “بي عدالتي از بين مي رود و زندگي ايده آل محقق از بين مي رود و با اطمينان تثبيت شده و در چشم انداز كلان تمدني كامل و مطلوب تحقق يافته و آنچه تاريخ بشر هميشه آرزو داشته است به آن دست يابد ، ظاهر شده است. بدون شك چنين ديدگاهي براي همه خوش بينانه و خوشايند است ، اما چنين ديدگاهي يا اعتقادي ضعف ها يا نقص ها را توجيه نمي كند و اجازه نمي دهد و نبايد اجازه بي عدالتي و غيرقابل پيش بيني بودن در جامعه بشري را بدهد.
كاهش امام زمان به منحرفي كه عيب هايي را كه دستكاري مي كند يا بي مسئوليتي فرهنگي ، اجتماعي و سياسي مردم را توجيه مي كند – همانطور كه برخي از مدعيان / حجتي ها گفته اند – بي كفايتي و ضعف در پوشش بيش از هر چيز است. و باعث بي احترامي به حقيقت منجي كه در خود الهام ، مسئوليت ، تعهد ، كوشش و صلاحيت دارد و اگر غير اين باشد ، بدون شك باعث نشئه ذهن مي شود و مانع وظايف انسان مي شود و در نهايت منجر به نااميدي مي شود. اين آشفتگي خواهد شد كه با فلسفه انتظار و ظهور مصلح سازگار نيست.
* عضو دانشكده م Instituteسسه علوم و فرهنگ اسلامي
منبع و پيوست:
درس بيست و يكم قرن بيست و يكم، ঃ يوهان نوح هراري؛ تمدن در گياهان آزمايشي، آرنولد تواين ب. پايان تاريخ، فرانسيس فوكوياما.
1 آخرين نظريه تاريخ ارائه شده توسط فرانسيس فوكوياما بر ايده آل دموكراسي ليبرال به عنوان بالاترين دستاورد تاريخ بشر تأكيد كرد.
2 هاراري ، بيست و يكمين درس بيست و يكم قرن 21 ، 13 صفحه بعد.
3 اصطلاح مالكان املاك در انتقاد از كتاب هراري.