حكمت هنر و ادب و كتابي ارزشمند از مرحوم دكتر علي شيخ الاسلامي

برترين اخبار و اطلاعات تخصصي لوازم برقي و خانگي ايران و جهان را در اين وبلاگ بيابيد

حكمت هنر و ادب و كتابي ارزشمند از مرحوم دكتر علي شيخ الاسلامي

۸ بازديد

من دو نكته مهم در مورد او ذكر مي كنم:اولين موضوع اولين آشنايي من با وي در آكادمي زبان و ادبيات فارسي به ياد مرحوم دكتر سليم نيساري بود. فرهنگستان زبان و ادب فارسي ، به رهبري دكتر حداد عادل ، مراسم يادبودي را براي مرحوم نيساري در سال 1997 ترتيب داد ، و او …

حكمت هنر و ادب و كتابي ارزشمند از مرحوم دكتر علي شيخ الاسلامي https://d77.ir/حكمت-هنر-و-ادب-و-كتابي-ارزشمند-از-مرحوم/ دنياي 77 Fri, 18 Jun 2021 23:46:44 0000 عمومي https://d77.ir/حكمت-هنر-و-ادب-و-كتابي-ارزشمند-از-مرحوم/ من دو نكته مهم در مورد او ذكر مي كنم:اولين موضوع اولين آشنايي من با وي در آكادمي زبان و ادبيات فارسي به ياد مرحوم دكتر سليم نيساري بود. فرهنگستان زبان و ادب فارسي ، به رهبري دكتر حداد عادل ، مراسم يادبودي را براي مرحوم نيساري در سال 1997 ترتيب داد ، و او …

من دو نكته مهم در مورد او ذكر مي كنم:
اولين موضوع اولين آشنايي من با وي در آكادمي زبان و ادبيات فارسي به ياد مرحوم دكتر سليم نيساري بود. فرهنگستان زبان و ادب فارسي ، به رهبري دكتر حداد عادل ، مراسم يادبودي را براي مرحوم نيساري در سال 1997 ترتيب داد ، و او از من خواست در مورد او به عنوان رئيس جامعه فرهنگ و افتخار صحبت كنم. دكتر شيخ الاسلامي نيز بعد از من سخنراني كرد و اين برنامه ما را به يكديگر معرفي كرد ، گرچه من مقالات آنها را قبلاً خوانده بودم ، خصوصاً اثري كه در مرحله دوم ذكر خواهم كرد. در مختصر او نجابت ، خرد و تقوا در جنگ اول مشهود بود.

شماره دوم آثار مرحوم شيخ الاسلامي در زمينه عرفان و ادبيات فارسي در سال 2004 به درخواست فرهنگستان هنر با عنوان “اسلامي در تخيل ، مثال و زيبايي” منتشر شد. عرفان “. همانطور كه مي دانيد ، مسئله تخيل و مثال يكي از مباني اساسي در هنر اسلامي و زيبايي شناسي اسلامي است كه در اين تمدن بدون تسلط بر اين اصول و تئوري ها قابل توضيح نيست. يعني در مورد هنر اسلامي ، ما معتقديم كه هنر بازتابي از دنياي واقعي نيست ، زيرا آنچه در واقعيت به عنوان مظهر حقيقت وجود دارد ، در نوع خود كامل است و ارتباط زيادي با بازسازي به قصد تكميل و تكميل يا فقط باز كردن آن دارد.

در اين حالت ، هنرمند وارد دنياي بالاتر مي شود و در اين صورت با ادراك ، بينش و نظريه خود ، آنچه را كه در اثر هنري بينش و نظر مي يابد ، منعكس مي كند. در اين حالت ، ما همان درس نئوپلاطونيست ها ، به ويژه فلسفه پلوتينوس و فلسفه هنر را داريم. پلوتينوس در حقيقت هنر را تقليد و تقليد از منطق قلمداد مي كرد و خرد انديشه اسلامي در انديشه يونان و جهانهاي بعدي محسوس ، خود كپي يا تقليد از جهان عقلاني بود.
البته از نظر افلاطون ، هنر بازتابي از وجود روشن بود ، بنابراين هنر و شعر توسط وي رد شد ، به استثناي متن “يون” ، كه قطعاً از حوصله بحث ما خارج است. بنابراين ، پلوتينوس معتقد بود كه هنر از جهان عقلاني تقليد مي كند و هنرمند جهان ملموس را از بين مي برد و جهان عقلاني را در كارهاي هنري خود مشاهده مي كند ، بادي را توصيف مي كند كه آقايان در زندگي او از آن مي نشينند و آثار هنري و ادبي مي آورند.
دروس اسلامي در زمينه ادبيات ، دانش و عرفان به ويژه براساس آنچه مرحوم شيخ الاسلامي فرموده است ؛ در كتابي به نام “تخيل ، مثال و زيبايي عرفان اسلامي” منتشر شده است. بنابراين ، آنها رابطه بين اين ايده ها را در زمينه هنر و شعر براي ما توضيح مي دهند ، البته يك نكته مهم در اينجا بحث “تخيل” است و يكي از اساسي ترين جنبه هاي فلسفه هنر اسلامي است. در اين مورد ، هنري كربن مي گويد ، بين فلسفه شرقي و اسلامي و فلسفه غربي تفاوت اساسي وجود دارد و ما در انديشه اسلامي به جهاني مثال معروف به “نمونه” اعتقاد داريم و جهان ميانه در انديشه غربي وجود دارد. نه پس از اين مسئله توجه به مقام ابن عربي ضروري است و نكته جالب اين است كه در ميان اين صفات مرحوم شيخ الاسلامي از خمس نام مي برد و آيه پنجم را “گسترده” مي داند؛ همه سطوح گسترده است. از نظر بعضي ها “دور از حد” است.

مهم امام چهارم ابن عربي از نظر دانشمندان مسلمان است ، به عنوان مثال جهاني كه سهروردي آن را توصيف مي كند يا حتي جهان تخيل جداگانه. در آن جهان ما هيچ انتزاع محض يا تصوير خالصي نداريم. به عنوان مثال ، جهان يكي از اساسي ترين موضوعات در مورد فلسفه و حكمت هنر است ، هنرمندي كه سعي دارد اشكال انتزاعي جهان را در درك شهودي خود ثبت كند و سپس در مورد كارهاي هنري و ادبيات تأمل كند تا شنوندگان را به ورود تشويق كند. دنياي بالا.
يكي از بهترين كارهايي كه در زمينه دانش هنر و ادبيات اسلامي انجام داده ايم ، ايجاد جمهوري اسلامي ايران به درخواست آكادمي هنر تجديد نظر مرحوم شيخ الاسلامي با عنوان تخيل ، مثال و زيبايي در عرفان اسلامي.

* رئيس انجمن اقدام و افتخارات فرهنگي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.