بيمارستان نوسازي كه در زلزله تهران تخريب مي‌شود!

برترين اخبار و اطلاعات تخصصي لوازم برقي و خانگي ايران و جهان را در اين وبلاگ بيابيد

بيمارستان نوسازي كه در زلزله تهران تخريب مي‌شود!

۱۲ بازديد

ما سالهاست در مورد زلزله وحشتناك تهران صحبت مي كنيم و همه ما سالها نگران آن بوديم ، و اكنون هر زمان كه از كنار ميدان توحيد عبور مي كنم ، بايد بد و اشتباه بگويم ، بله ، بد و گمراه. به سمت ساختمان بيمارستان مجتمع امام خميني (ره)تصويري از اين بيمارستان منحصر به …

بيمارستان نوسازي كه در زلزله تهران تخريب مي‌شود! https://d77.ir/بيمارستان-نوسازي-كه-در-زلزله-تهران-تخر/ Thu, 16 Sep 2021 12:03:27 0000 عمومي https://d77.ir/بيمارستان-نوسازي-كه-در-زلزله-تهران-تخر/ ما سالهاست در مورد زلزله وحشتناك تهران صحبت مي كنيم و همه ما سالها نگران آن بوديم ، و اكنون هر زمان كه از كنار ميدان توحيد عبور مي كنم ، بايد بد و اشتباه بگويم ، بله ، بد و گمراه. به سمت ساختمان بيمارستان مجتمع امام خميني (ره)تصويري از اين بيمارستان منحصر به …

ما سالهاست در مورد زلزله وحشتناك تهران صحبت مي كنيم و همه ما سالها نگران آن بوديم ، و اكنون هر زمان كه از كنار ميدان توحيد عبور مي كنم ، بايد بد و اشتباه بگويم ، بله ، بد و گمراه. به سمت ساختمان بيمارستان مجتمع امام خميني (ره)
تصويري از اين بيمارستان منحصر به فرد كه طراح و كارفرماي آن و شهرداري اين منطقه آن را پديده اي نداشتند ، بي شك بالاترين مدال كشور را براي اين رويداد و خلاقيت بزرگ كسب مي كند.

بيمارستاني كه در زلزله تهران تخريب مي شود!

بيمارستاني كه در زلزله تهران تخريب مي شود!

چند سال پيش ، هنگامي كه سالن ها و ايستگاه هاي مترو در زير و در كنار يك ساختمان ساخته مي شد ، مدير بيمارستان از من دعوت كرد تا به بخش عفوني و ساختمان مجتمع مراجعه كنم ، كه به دليل ترك هاي جدي و عميق به دليل محرك ساخت تخليه شد. مترو
در همان زمان ، من گفتم كه بهترين كار حذف است ، و در عين حال ، از مدير فني مجتمع ، كه اجازه ساخت اين ساختمانهاي مختلف را داده است ، با اين ساختار رد شده رو به شيشه ، پرسيدم ، مترو جانبي و بزرگراه اصلي در شهر.

نمي دانم داستان چيست؟ چرا اين موارد يكي پس از ديگري در كشور اتفاق مي افتد؟ آيا مسئوليت پذيري در كشور ما اصلا معني ندارد؟

اول ، نيازي به ساخت ايستگاه مترو در پايين و كنار ساختمان بخش بيماريهاي واگير نبود. هپاتيت) و هزينه هاي اضافي براي تعميرات بيمارستان متحمل نشويد! من از اين تصميم مترو و بيمارستان شگفت زده شده ام!

دوم ، هيچ مشاور نادان ، هيچ كارفرما و هيچ مرجع قانوني اجازه ساخت چنين ساختماني در شهر تهران ، در كنار بزرگراه اصلي كشور را نداده است. خود بيمارستان در زمان زلزله نياز به درمان دارد ، بنابراين چگونه مي توان آن را براي دوره بعد از زلزله محاسبه كرد. اگر در ورودي بزرگراه پارك وي واژگون شود و جاده را ببندد چه اتفاقي مي افتد؟ آيا معماري اين ساختمان با هر يك از ساختمانهاي داخل مجموعه بازمانده از جنگ جهاني دوم سازگار است يا با محيط و ساختمان ميدان توحيد؟

من سالهاست كه خود به خود بيمارستان را براي زلزله ارزيابي مي كنم ، به ياد دارم وقتي به بيمارستان امام خميني (ره) رسيدم و نقشه را در يك اتاق فرسوده پيدا كردم (بايد اسكن شود و در جاي مناسب ذخيره شود!) از آنچه ديدم و از آنجا قابل مشاهده بود نقشه ، من به همكارانم گفتم. استفاده خوب با مواد اوليه. اين ساختمانها ايمن هستند. حداقل اينجا احساس راحتي مي كنم. اكنون ، چند سال پس از جنگ جهاني دوم ، ما در حال ساختن ساختماني هستيم كه از هر نظر اشتباه و ضعيف است! چرا؟ من نمي دانم ذهنيت در طراحي قالب چگونه بود؟ نماي شيشه اي ، هندسه بادگير و ساختارهاي پيچشي در زلزله و ده ها مشكل ديگر ، شايد صدها!

من مي دانم كه اگر اين يادداشت به دست مقامات و مشاوران اين ساختمان برسد ، هزاران بحث درباره قوانين به كار گرفته شده در امنيت اين بيمارستان وجود دارد كه در اروپا ، آمريكا ، بيمارستان مريخ و غيره اعمال نشده است! آنها خواهند گفت ، اما در اينجا من مي گويم كه اين كاملا اشتباه است و من حاضر هستم آن را در يك بحث عمومي يا تلويزيوني با حضور طراحان ساختمان مطرح كنم.

فراموش نكنيد كه اين بيمارستان با پول بيماران درمانده و فقرا ساخته شده است ، بنابراين قابل بخشش نيست! من توصيه مي كنم كه همه افراد از ابتدا تا انتها ، از كارفرمايان ، مشاوران ، پيمانكاران و غيره ، با بر عهده گرفتن مسئوليت مادام العمر در قبال هر فردي ، ضمانت و امضا كنند.

اين را هم بگويم كه متأسفانه بيمارستانهاي زيادي در كشور به همين دليل در حال ساخت است …! بيمارستان تخريب شده در اثر زلزله كرمانشاه در سر پل جهاب ، كه به شدت توسط وزارت بهداشت اداره مي شد و براي آشنايي با نحوه ساخت و طراحي آن گرد هم مي آمد ، نمونه بارز اين امر است.
اصلا كسي هست؟ كسي اصلاً اين را مي شنود؟ نيازي به دشمنان خارجي نيست! به اين بيمارستان و بقيه آنها فكر كنيد!

* استاد نمونه مهندسي سازه ، زلزله و مديريت بحران و بنيانگذار تاب آوري و مديريت بحران در ايران

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.