از نابساماني در توزيع تا مخالفت با واردات

برترين اخبار و اطلاعات تخصصي لوازم برقي و خانگي ايران و جهان را در اين وبلاگ بيابيد

از نابساماني در توزيع تا مخالفت با واردات

۱۲ بازديد

در يك ميزگرد ويژه ، رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي از نبود محصولات مناسب در سطح عرضه انتقاد كرد و دبيركل انجمن لوازم خانگي به احتمال توليد 25 ميليون لوازم خانگي در سال 1400 اشاره كرد. به گزارش دنياي 77 ، اكبر پازوكي ، رئيس اتحاديه بازرگانان لوازم خانگي در ميزگرد ويژه “حمايت از توليد …

از نابساماني در توزيع تا مخالفت با واردات https://d77.ir/از-نابساماني-در-توزيع-تا-مخالفت-با-وارد/ Mon, 20 Sep 2021 11:51:51 0000 اقتصاد و مالي https://d77.ir/از-نابساماني-در-توزيع-تا-مخالفت-با-وارد/ در يك ميزگرد ويژه ، رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي از نبود محصولات مناسب در سطح عرضه انتقاد كرد و دبيركل انجمن لوازم خانگي به احتمال توليد 25 ميليون لوازم خانگي در سال 1400 اشاره كرد. به گزارش دنياي 77 ، اكبر پازوكي ، رئيس اتحاديه بازرگانان لوازم خانگي در ميزگرد ويژه “حمايت از توليد …

در يك ميزگرد ويژه ، رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي از نبود محصولات مناسب در سطح عرضه انتقاد كرد و دبيركل انجمن لوازم خانگي به احتمال توليد 25 ميليون لوازم خانگي در سال 1400 اشاره كرد.

به گزارش دنياي 77 ، اكبر پازوكي ، رئيس اتحاديه بازرگانان لوازم خانگي در ميزگرد ويژه “حمايت از توليد داخلي و تاثير واردات محصولات خارجي بر صنعت لوازم خانگي” گفت: در سال 2017 ، من معتقد بودم كه براي تكميل توليد بايد واردات موازي انجام شود. زيرا در آن زمان كيفيت و تنوع محصولات داخلي پايين بود.

وي با تاكيد بر ضرورت واردات فناوري ، مواد اوليه و تجهيزات و ارتقاء دستگاه ها ، گفت: شركت هاي دانش بنيان بايد سليقه مردم را مطالعه كنند. در چهار دهه گذشته ، هيچ استراتژي در صنعت لوازم خانگي وجود نداشته است و توليدكنندگان هميشه با مشكل روبرو بوده اند. سوال من اين است كه چرا اين انجمن موازي شكل گرفت. اگر هدف ما توليد و برند ملي است ، پس همه اين انجمن ها بايد متحد باشند. چرا در چهار سال گذشته توزيع كنندگان ديده نشده اند؟ ما در حال حاضر به سمت فروش انحصاري محصولات حركت مي كنيم.

رئيس اتحاديه توليدكنندگان لوازم خانگي با اشاره به خروج سرمايه در دولت قبل ، به روشني تصريح كرد: با اين وجود ، توليدكنندگان همچنان كارآفرين بودند و زير بار بدهي رفتند. اگر توليد داريم ، چرا در سطح عرضه نيست؟ آيا مي توان 18 درصد سود پرداخت و سپس محصول را با 4 درصد به فروش رساند؟ مسيري كه تا كنون براي صنعت لوازم خانگي طي كرده ايم اشتباه بوده است. چرا امروز نبايد در سطح عرضه باشد و سپس محصولات را با قيمت ليزينگ به تعاوني ها بفروشد؟ نگراني ما در سطح عرضه نيست. مشكل اين است كه انحصار و استكبار مشكلاتي را در صنعت لوازم خانگي ايجاد كرده است. چرا امروزه يك قلم لوازم خانگي با قيمتي صادر مي شود و با قيمت ديگري عرضه مي شود؟ اسامي توزيع كنندگان در هيچ مقاله اي از انجمن وجود ندارد و آنها فقط به عنوان مهمان در جلسه شركت مي كنند.

امكان توليد 25 ميليون لوازم خانگي در سال 1400

همچنين سيد حسن حسيني شاهرودي ، دبيركل انجمن لوازم خانگي ، در ادامه اين جلسه ، به فقدان بينايي و اسناد استراتژيك در صنعت لوازم خانگي در 43 سال گذشته اشاره كرد.

وي با اشاره به اشتغال ميليون ها نفر در اين زنجيره از توليدكنندگان و توليدكنندگان قطعات گرفته تا خدمات پس از فروش ، گفت: به عنوان سياست گذار ، هيچ نقشي در اتصال اين زنجيره اي نداشت.

حسيني شاهرودي با بيان اينكه در ابتداي انقلاب ، ما تا حدودي در فعاليتهاي شركتهاي ارز ، عجميش و پورس خودكفا بوديم ، اين موضوع را روشن كرد: اگرچه اين صنايع كنار هم جمع شدند ، اما برندهاي ايراني بودند. توليد صنعت لوازم خانگي در سال 2017 حدود 10 ميليون و 800 هزار قطعه بود ، اما با شروع تحريم ها ، مارك هاي خارجي ايران را ترك كردند و توليد به هشت ميليون دستگاه رسيد. توليد اين محصولات در سال 1397 هشت درصد افزايش يافت ، اما سال گذشته شاهد افزايش ناگهاني 78 درصدي بوديم.

اما به گفته وي ، حمايت دولت دليل اين افزايش نبوده ، بلكه به دليل محدوديت ها و نيازهاي خانوار بوده است. البته ، در افق 1404 توليد لوازم خانگي بايد به 25 ميليون قطعه در سال برسد. اما اگر دريچه واردات باز شود ، سالها تلاش توليدكنندگان به هدر مي رود.

مزاياي كشورهاي صنعتي

عبدالمجيد شيخ ، اقتصاددان ، در بخش ديگري از اين نشست گفت: “جهان غرب 300 سال است كه از صنعت آنها حمايت مي كند ، به طوري كه آنها خود از نردبان پيشرفت بالا رفته اند ، به قله صنعت و فناوري رسيده اند ، و سپس نردبان و مجاز نيست. “

وي گفت: كشورهاي صنعتي با استفاده از چهار مزيت از جمله هزينه پايين ، كيفيت بالا ، ثبات سفارش و توليد انبوه توانسته اند بازارهاي خود و بازارهاي جهاني را فتح كنند. وي گفت: “كشورهاي جهان سوم با محدوديت تعرفه واردات خود را متوقف كرده اند ، اما آنها سازمان تجارت جهاني را ايجاد كرده اند تا درهاي واردات و فروش كالاهاي مازاد به كشورهاي جهان سوم را باز كند.” اتحاديه اروپا در چارچوب سياست حمايت از توليد داخلي 17 توافقنامه دارد. استراتژي غرب اين است كه كشورهاي جهان سوم را در توليد كالاهاي سرمايه اي ، واسطه ها و مواد اوليه ناتوان كند. برخلاف شعارهاي خصوصي سازي ، آزادسازي و ادغام اقتصادي كشورهاي غربي ، خود آنها به اين شعارها عمل نكرده اند. به هر حال ، ايالات متحده يكي از ايالات داراي اقتصاد دولتي است. در آمريكا رقابتي وجود ندارد.

شيخي افزود: آنها با اين شعار موضوع حمايت را از ذهن ما خارج مي كنند. در نظام اقتصادي اسلام ، رقابت زماني منطقي است كه برابر باشد و رقابت نابرابر باشد. بايد ظرفيت ايجاد كنيم و سپس وارد زمين شويم. در شرايط نابرابر ، واردات و واردات كالاهاي خارجي باعث افزايش توليدات داخلي نمي شود. بلكه محصولات داخلي را پايين مي آورند.

در ماه هاي اخير ، بين موافقان و مخالفان واردات لوازم خانگي اختلاف نظر وجود دارد و در طرف ديگر طيف ، آنها معتقدند كه واردات لوازم خانگي بايد آزاد شود و مقاومت انحصاري ، به منظور رعايت سليقه همه مردم ، ايجاد رقابت براي بهبود كيفيت اما توليدكنندگان مي گويند كه فعاليت بيش از 2000 واحد توليدي در اين بخش يك ايجاد منحصر به فرد است و وضعيت در صنعت مانع صنعت خودمختار مي شود.

انتهاي پيام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.